Karin den Oudsten
Professionele begeleiding in het ouderschap

Decennialang waren psychische klachten na een bevalling een groot taboe. Moeders die ermee te maken kregen, durfden daar niet openlijk over te praten. 

Gelukkig komt daar de laatste jaren steeds meer verandering in en durven moeders steeds meer hun eigen kwetsbaarheid te tonen. En dat is maar goed ook, want 1 op de 5 moeders krijgt te maken met psychische klachten die gerelateerd zijn aan een zwangerschap of bevalling. 

Dat zijn maar liefst tienduizenden moeders per jaar.

Als jij die moeder bent, dan is het goed om het volgende te weten. Vaak hebben we het namelijk alleen maar over gevoelens die we niet meer willen voelen, zoals:

Je merkt dat je een enorme schaamte hebt over het feit dat je nu een psychische aandoening hebt, terwijl je voorheen dacht dat dat jou nooit zou overkomen.

Gevoelens van schuld naar je kindje en partner, omdat je niet in staat bent om voor hen te zorgen. Sterker nog, je partner krijgt er zorgtaken bij.

Je voelt je ontzettend machteloos over het feit dat je je eigen problemen niet kunt oplossen.

Je ervaart een gevoel van waardeloosheid en hebt het idee dat je in je gezin niet meer van nut bent. Door alle problemen die je ervaart, krijg je het gevoel dat je niets meer kunt toevoegen.

Van binnen voel je een allesoverheersende somberheid die tot uiting komt in huilbuien, een innerlijke leegte en weinig energie.

Alle genoemde gevoelens zijn voor mij heel herkenbaar. Immers, ik weet uit eigen ervaring hoe deze gevoelens kunnen belemmeren. 

Ik ben zelf ervaringsdeskundige en begrijp dus jouw gevoelens.

Maar wat ik ook weet is dat openheid en erkenning van verdriet de eerste stappen kunnen zijn naar een volledig herstel. Om je alvast wat meer ondersteuning te geven, krijg je van mij 5 belangrijke tips waar jij direct mee aan de slag kunt. Deze tips vormen de basis en het begin van jouw herstelproces.


Wil jij de draad van je leven weer kunnen oppakken?

Ja, ik wil weer psychisch in balans komen en ontvang direct gratis de 5 belangrijke tips